Wat is dit, piogga!

13 september 2015 - Bibbiano, Italië

Werden nog wakker met een klein zonnetje maar al snel ging het regenen.
Hebben onze plannen gewijzigd en zijn naar het Ferrari museum gereden in Maranello. Tevens de bustour langs het testcircuit en de fabriek gedaan. Ik blij dat het regende!
Als eerste gingen we met de tour mee, helaas mocht je daarvan geen foto’s maken. Leuk om te zien en interessant wat ze erover vertelde. Vervolgens het museum in gegaan, daar mocht je gelukkig wel foto’s maken. Daar veel Formule 1 auto’s maar ook auto’s voor op de openbare weg. Mooie auto’s om bij weg te dromen want daarin kan ik ze wel kopen.
Zijn toen naar de Acetaia Villa San Donnino, een balsamico maker, bij Modena gereden. Hij maakt traditionele balsamico azijn, die is minimaal 12 jaar oud en zuiver gemaakt van druiven zonder bijvoegingen. Hij maakt ze van de witte Trebbiano druif. De druiven worden geplukt met de hand en ontdaan van alle takjes. Daarna geperst en gekookt gedurende 24 uur, het mag niet borrelen, waardoor er veel vocht verdampt. Vervolgens wordt het in houten vaten gegoten en over de jaren in een steeds kleiner exemplaar overgegoten. Dit zijn minimaal 5 vaten van verschillende houtsoorten (dit noemen zij een batterij ) De vaten worden bewaard op een zolder zodat zij onder invloed komen van de verschillende temperaturen gedurende het jaar, wat ten goede komt aan de kwaliteit. Van 100 liter druivenmost blijft er maar een paar liter kostbare balsamico over. Dit moet eerst nog gekeurd worden door een commissie
(Consorzio) en wordt ook door hen gebotteld in een speciale tulpvormig flesje. Alleen het etiket mag iedere producent zelf bepalen. Voor zo’n flesje van 100 ml betaal je ongeveer €50.
In de supermarkt vind je vaak balsamico die korter is gerijpt en niet zuiver is gemaakt van alleen druivenmost. Daarom zijn deze goedkoper, zuurder en dus minder lekker en niet traditioneel.
Wij mochten er een aantal proberen, dus ook die van de supermarkt, en konden de verschillen duidelijk proeven.
We hebben de traditionele niet gekocht maar wel een soort die 6 jaar heeft gerijpt en zuiver van druivenmost is gemaakt. Lekker joh.
’s Avonds weer gekookt, dit keer Tagliatelle con gamberi e vino.
Gaan nu slapen want morgen gaan we naar Parma.

Dormire stretto