La festa della Cippola

11 september 2015 - Celalba, Italië

Na de lange rit van gisteren, vandaag lekker lui gedaan. We werden vroeg gewekt door Sura die aan het huilen was (wolf-huilen). Jan was al naar zijn werk en wij zouden voor Sura zorgen. Onze deur open gezet zodat hij merkte dat er mensen waren. Hij kwam ons vriendelijk begroeten en ging later weer buiten slapen, we hebben hem niet meer gehoord. Half elf opgestaan en lekker ontbeten en daarna Sura uitgelaten. Heerlijk met zijn tweeën gerelaxt in de hangmat en voor we het wisten was Jan al weer thuis. We hebben ons allemaal opgefrist en zijn vertrokken naar Cannara. We gingen met mensen van de hondenvereniging (waar Jan met Sura traint) naar het jaarlijkse feest van de ui. In Cannara, een klein dorpje in de buurt van Assisi, wordt ieder jaar ‘het feest van de ui’ georganiseerd: la festa della Cippola. Cannara staat bekend om zijn goede uien die ze verwerken in iedere gerecht. De geur van de uien kwam ons al tegemoet toen we naar de grote tent liepen waar ze een tafel hadden gereserveerd. We waren met een grote groep en zaten aan een lange tafel. Je had vijf gangen (antipasti, primi, secondi, contorni en dessert) met ieder vijf gerechten. Wij, als Hollanders, hadden van elke gang een gerecht gekozen en dat was veel te veel (o ja, natuurlijk een flesje wijn erbij). Het was allemaal heerlijk en heel leuk om mee te maken. Normaal kom je daar niet zo snel en gelukkig hadden ze een tafel gereserveerd want we moesten door de wachtende mensenmassa naar binnen. Dit alles maar voor €20,00 per persoon. Na de anderen bedankt te hebben zijn we met zijn vieren (natuurlijk met Sura) een rondje door het dorp gelopen en uitgekomen op een plein waar een band speelde. Daar lekker gezeten en nadat het was afgelopen weer naar huis gereden. Het was een topdag!

Grazie Jan

1. Simone:
    12 september 2015
    Dat klinkt inderdaad als een relaxte en bijzondere dag! Leuk dat jullie m'n verjaardag daar samen met de ui hebben gevierd haha
  2. RaluFF:
    12 september 2015
    Wij genieten hier van het feest van de bastognekoek.
  3. Karin:
    13 september 2015
    Gevolgd door de dag van de verwerkte ui!!!