Lecce

9 september 2015 - Alberobello, Italië

Dag rustig gestart en rond het middaguur vertrokken naar Gioia del Colle waar het wijnhuis Polvanera zit.
Lag heel erg afgelegen dus was even zoeken. Via de navigatie van de auto niet te vinden dus ingetikt in Google maps en die vond hem wel.
Daar aangekomen gevraagd of we wat wijn konden proeven. Eigenlijk kon dat pas om 15:00 uur omdat ze een lunchpauze hadden maar ze was zo aardig om ons toch te helpen. Liet ons eerst de wijnkelder zien en legde het proces uit van hun wijnen. Deze worden allen in stalen vaten bewaard. We hadden geluk want er kwam net een tractor met geoogste druiven aan. Deze werd geleegd in een bak die de druiven scheidden van de takjes en bladeren. De druiven worden bewaard voor 18 dagen en daarna worden de schillen verwijderd. De takjes en bladeren werden verzameld en weer gebruikt als compost bij de druivenstruiken, dus heel biologisch.
We hebben verschillende wijnen geproefd en kregen daarbij uitgebreid en vriendelijke uitleg. Al hun wijnen zijn eigenlijk heerlijk en een paar sprongen er voor ons uit en die hebben we daarom gekocht.
We zijn daar in totaal 2 uur geweest. Het was erg gezellig en ontspannen en ze nam alle tijd ondanks dat we op het verkeerde tijdstip kwamen.
Het is een middelgroot familiebedrijf, we werden geholpen door de dochter van de eigenaar en oma kwam ons zelfs begroeten.
Nog even een kort gesprek gehad met de eigenaar en hij vertelde dat we de wijn ook in Nederland konden bestellen. Dat is handig om te weten voor als deze flessen op zijn.
We kwamen op dit wijnhuis omdat we de witte Fiano Munitolo dronken op een terras vlakbij onze Trullo en deze graag wilden aanschaffen.
Het was zo top hier en we werden zo goed geholpen dat dit leuker was dan langs gaan bij de grotere wijnhuizen.
Thuis aangekomen een rondje door het dorp gelopen om alle Trulli te bekijken en foto’s te maken. Op een terras nog een ijsje gegeten en daarna naar Paco Winebar gegaan. Daar een wijntje gedronken met anti-pasti (ons avondmaal) en gezellig aan de klets geraakt met een Engels stel.

Un grande giorno