Wijnroute in Puglia

7 september 2015 - Alberobello, Italië

We zijn de route gestart via Locorotondo en Martina Franca, dat zijn plaatsen van de wijnroute van Valle d’ Itria. We vonden het begin nog niet zo mooi (of we zaten verkeerd) en besloten om naar twee wijnhuizen te rijden die ik gevonden had op internet.
Voordat we aan de wijn zouden beginnen eerst nog even geluncht (op een lege maag kan je niet drinken) in een afgelegen dorpje waar we moesten vragen naar een eettentje dat open was. Een aardige man wees ons de weg naar een pizzeria. Daar allebei een pizza besteld met een drankje en een espresso toe voor, schrik niet, €11,80. Ik wilde haar nog een fooi geven maar dat wilde ze niet.
Het eerste wijnhuis dat we daarna bezochten was Masseria Altemura (Masseria betekent boerderij) in Torre Santa Susanna. Toen we er aan kwamen bleek dat je een afspraak had moeten maken. We konden wel wijnen kopen en ik vroeg er wat over maar daar wilde zij niks over vertellen, dit doen ze alleen op afspraak. Toch twee wijnen in de blind gekocht waarvan één van een voor ons onbekende druif.
Onze weg vervolgd naar Masseria Tormaresca in San Pietro Vernotico.
Daar werden we zonder afspraak hartelijk ontvangen. Ze moesten wel even iemand optrommelen die Engels sprak.
We hebben een chardonnay geproefd die erg lekker was: hiervan 2 ingeslagen. Maar we waren nog niet klaar want na uitleg van haar over andere wijnen uit deze streek kwam ze met een speciale druif (Nero di Troia) die alleen hier groeit: ook 2 van gekocht. Nog een Negro Amaro die zacht van smaak is en 1 Chardonnay waar 10% Fiano in zit en  6 maanden hout heeft gezien. Nog een paar foto’s gemaakt op het landgoed en toen de terugreis ingezet.
Weer terug in Alberobello konden we het niet laten om hier nog even een wijntje te gaan drinken. Zagen een Enoteca en daar naar binnen gegaan en gevraagd of we hier wijn konden proeven. Dit kon maar ze had niets open staan, toch trok ze twee wijnen open uit deze streek. Eén ervan was lekker en (ook een beetje omdat ze hem speciaal had open gemaakt) deze gekocht.
Omdat de pizza ’s middags zo vulde hadden we nog steeds geen trek en hebben ’s avonds bij een rood wijntje anti-pasti gemaakt.

Vini sono buoni degustati

1. Heleen:
    9 september 2015
    Jullie kunnen in Groesbeek wel een workshop Italiaanse wijnen gaan geven. Klinkt super allemaal zeg!