Pompei

1 september 2015 - Vietri sul Mare, Italië

Vandaag om 9 uur vertrokken naar de ruïnes van Pompei. Het is maar een half uur rijden van ons huis dus we zijn er op tijd. Bij de parkeerplaats boekje in het Nederlands en plattegrond gekocht. Van daaruit was het maar twee minuten lopen naar de ingang waar meerdere mensen belangstelling hadden. Kaartjes gekocht en naar binnen (eigenlijk buiten). Zelf via het boekje onze route gevolgd met de belangrijkste bezienswaardigheden. Erg indrukwekkend allemaal. Ik las de informatie voor en Ronald probeerde, zonder dat er andere mensen op stonden, mooie foto’s te maken. Dit kostte wel wat meer tijd maar was wel de moeite waard. Het was vandaag weer erg warm en daarom geregeld gedronken. Dit keer water en geen wijn.
Na de belangrijkste route gevolgd te hebben wilden we toch nog andere dingen zien en zijn toen doorgelopen naar het Amfitheater. Daar was een tentoonstelling van opgegraven versteende lichamen. Toen naar de tuin van de vluchtelingen waar de gipsafdrukken zijn bewaard van de lichamen van 13 mensen. Gezinnen met kinderen die door verstikking verrast zijn, terwijl ze probeerden te vluchten naar de muren van de stad, richting zee.
Als je erover nadenkt hoe het is gegaan en ziet dat dat echte mensen zijn wordt je er wel even stil van.
Na deze 5 uur durende wandeling over ongelijke keien waren we best moe. Wilden hierna nog naar de Vesuvius maar hebben onze plannen gewijzigd. We hebben nog meer dagen.
Bij de auto aangekomen eerst nog mijn voeten proberen schoon te krijgen want ik moest zo nodig mijn slippers aanhouden. Dat is niet makkelijk maar staat wel leuker!
Thuis aangekomen een verfrissend biertje gedronken en genoten van een siësta. Werden wakker omdat onze interne klok aangaf dat het weer tijd werd voor een wijntje. Van deze witte wijn, die we gekocht hebben in Montefalco, genoten op ons terras. Op een gegeven moment kwam Saverio, de eigenaar van het huis, vragen of alles naar onze zin was.
Alles is top en naar een kort gesprek nodigde hij ons uit om zijn huis  (eigenlijk van zijn ouders) te bekijken. Dit was erg mooi en bij het verlaten gaf hij nog een zelfgemaakte pot tomatensaus mee voor onze pasta Norma.

Buon appetito